Versterking erfgoed

Versterking erfgoed

18 jul 2018

De Provincie Limburg heeft als enige een bod uitgebracht op een gedeelte van het kolenspoor tussen Genk en Maasmechelen en Maaseik. De NMBS plaatste midden april de oude spoorwegzate in de etalage voor 14,2 miljoen euro. “De provincieraad heeft midden mei het licht op groen gezet om dit minimumbod uit te brengen, het is nu afwachten of de NMBS ons bod zal aanvaarden”, reageert gedeputeerde Inge Moors (CD&V).

Tot afgelopen vrijdag kon je een bod uitbrengen op een gedeelte van het kolenspoor. Het tracé dat te koop staat, loopt van Zwartberg over Waterschei naar As en Eisden. Ook de oude spoorbedding van As over Dilsen-Stokkem naar Maaseik wordt mee verkocht. “In totaal gaat het om 166 hectare of 30,5 kilometer spoorwegbedding, waar deels nog sporen liggen en op andere plaatsen een fietspad”, zegt gedeputeerde voor Ruimtelijke Ordening Inge Moors. “We hebben dinsdag vernomen dat we de enige kandidaat-koper zijn. Het is nu afwachten of de NMBS ons minimumbod van 14,2 miljoen euro aanvaardt. Bij goedkeuring wordt de definitieve aankoop eerst nog aan de provincieraad voorgelegd. Uiteraard hopen we dat de NMBS daarna die Limburgse middelen terug in onze provincie investeert. Het gaat tenslotte om Limburgse gemeenschapsmiddelen voor een spoorbedding die niet meer in gebruik is.”

Mijnsites

Het oude kolenspoor loopt van Beringen tot Eisden en is door de provincie, de betrokken gemeenten en Vlaanderen als strategisch project aangeduid met de provincie als regisseur. Als de aankoop is afgerond, kan een gezamenlijke visie voor Limburg ontwikkeld worden. “Het is zowel een hefboom voor onze economie als voor het toerisme”, licht gedeputeerde Moors toe. “Onze mijnsites worden op deze manier met elkaar verbonden en zijn straks makkelijk te ontdekken met de fiets. Zo wordt ons erfgoed versterkt. Daarnaast ontsluiten we op deze manier onze strategische ontwikkelingszones en zetten we voluit in op de fiets als een middel voor duurzaam woon-werkverkeer.”

De provincie onderzoekt verder hoe de mobiliteit van de toekomst er in Limburg kan uitzien. Hierbij wordt vooral aan verschillende vormen van elektrisch vervoer gedacht. Het kolenspoor moet samen met het fruitspoor, dat Sint-Truiden met Tongeren verbindt, uitgroeien tot een groen mobiliteitsnetwerk.


Bron: Het Belang van Limburg

Bijlage

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief