Persoonlijke verhalen inspireren tot bezoek Limburgs mijnerfgoed

Persoonlijke verhalen inspireren tot bezoek Limburgs mijnerfgoed

2 jun 2016

TOERISME LIMBURG IN DE FILMPRIJZEN 

Op het Belgian Corporate Video Festival in Brussel heeft Toerisme Limburg vzw samen met Medialife en Impuls Communicatie een prestigieuze prijs in de wacht gesleept. In de categorie Corporate Image Non-Profit en Overheid, ging de eerste prijs naar een filmpje over danser en choreograaf Thierry Smits. Het filmpje kadert in een serie van acht persoonlijke verhalen voor het project ‘Mijn Mijnverhaal’. Stijn Coninx regisseerde alle portretten. Het jonge Limburgse productiehuis Medialife stond in voor de productie. “De prijs is een bekroning voor de creatieve en innovatieve manier waarop we ons unieke mijnerfgoed vandaag toeristisch positioneren,” aldus Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed en voorzitter van Toerisme Limburg vzw. 

Toerisme Limburg lanceerde vorig jaar ‘Mijn Mijnverhaal’. Een project ter ondersteuning van de toeristische positionering van het mijnerfgoed. De voorbije jaren investeerde Limburg sterk in de ontwikkeling van de verschillende mijnsites. C-mine in Winterslag, Terhills met Connecterra en Maasmechelen Village in Eisden, be-MINE in Beringen, ZLDR-LUCHTFABRIEK, Greenville in Houthalen.... Ze kregen allemaal een eigen toeristisch-recreatieve invulling.

Igor Philtjens: “Het ‘Mijn Mijnverhaal’-project zorgt ervoor dat deze sites worden verbonden, dat ze als samenhangend toeristisch product worden gepresenteerd.” Dit gebeurde in samenwerking met de zes mijngemeenten, de acht mijnsites en met steun van de provincie Limburg en Toerisme Vlaanderen.

Acht beklijvende portretten

Het uitgangspunt van ‘Mijn Mijnverhaal’ zijn 8 persoonlijke verhalen, filmpjes, van Limburgers die gevormd zijn tot wie ze nu zijn door het mijnverleden. De verhalen moeten toeristen warm maken om een van de mijnsites te bezoeken. Eens ter plaatse kan men de gratis Mijnverhaal-app gebruiken, die nog meer beleving biedt op de sites zelf. Het was dus één van die 8 persoonlijke verhalen die in de prijzen viel. Het winnende filmpje toont hoe Thierry Smits evolueerde van mijnwerkerszoon tot gerenommeerd danser en choregraaf bij de internationale Compagnie Thor. Het verhaal, met de titel ‘Thierry Smits, een passie voor dans’, valt op door zijn elegante vormgeving in het sfeervolle decor van de Limburgse mijnen. Dat geldt trouwens ook voor de zeven andere portretten uit de reeks die focussen op de Genkse rapper Don Luca, oprichter van het Nationaal Park Hoge Kempen Ignace Schops, muzikant Steven De Bruyn, ondernemer Ludo Pellens, kunstenaar Koen Vanmechelen, chef-kok Peppe Giacomazza en bezieler van het fietsroutenetwerk Hugo Bollen. Stuk voor stuk Limburgers met een persoonlijke link met de mijnen.

“Wat we vooral willen beklemtonen is de warme, persoonlijke en creatieve sfeer. Maar ook de veerkracht van Limburg na de sluiting van de mijnen. Van ‘delven naar steenkool’ naar ‘delven naar creativiteit’. Het jonge team van Medialife is eveneens een mooi voorbeeld van deze creativeit”, zegt Igor Philtjens.

De opdracht voor ‘Mijn Mijnverhaal’ ging uit van Toerisme Limburg. De app werd conceptueel ontwikkeld door Impuls Communicatie uit Hoeselt. Het Limburgse productiehuis Medialife stond in voor de productie en realisatie van de filmpjes. Regisseur en Limburger Stijn Coninx regisseerde en bracht de verhalen beklijvend in beeld. Frederik Knapen, mede-zaakvoerder van Medialife: “We zijn uiteraard erg blij met deze erkenning. Als jong mediabedrijf was het sowieso een unieke kans om dankzij deze opdracht samen te werken met een regisseur als Stijn Coninx en een project als dit mee te kunnen realiseren. Een samenwerking die heel wat deuren opent. “

Economie van de vrije tijd

“Met ‘Mijn Mijnverhaal’ willen we meer dagtoeristen lokken naar de mijnsites en ook het verblijfstoerisme stimuleren. Meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor onze ondernemers en meer jobs voor Limburgers. Op die manier blijft ons boeiende mijnverleden ook nu nog altijd nieuwe verhalen schrijven”, besluit gedeputeerde Igor Philtjens.


Praktisch

Toeristen kunnen de 8 ‘mijnverhalen’ bekijken op www.toerismelimburg.be/mijnverhaal. Een ideale opwarmer voor een bezoek aan de mijnsites. Ter plaatse kunnen de bezoekers de gratis Mijnverhaal-app gebruiken. De app bevat heel wat interactieve en informatieve extra’s die een meerwaarde geven aan het bezoek. De Mijnverhaal-app is gratis te downloaden voor iOS (Apple) en Android.


Bijlage

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief